Hlavička_4ts

Hlavička_4ts

Dusené hovädzie na tmavom pive s hubami

nedeľa 2. decembra 2012














Dnes by som sa s vami chcela podeliť o recept na úžasné dusené hovädzie na tmavom pive s hubami. Ja proste milujem dusené hovädzie na všetky spôsoby od gulášov cez ragú, alebo s omáčkou a knedľou, no proste všetko :-). Napriek tomu, že všetky tie exotické chute, ktoré dnes už bežne používame aj v našej kuchyni sú skvelé, niekedy sa mi proste žiada také poctivé domáce jedlo. A nič nedokáže moje očakávania naplniť lepšie, ako na jazyku sa rozplývajúca hovädzina, plná chuti v skvelej vydusenej omáčke, ktorú na záver vytriete krajcom chleba, aby ani troška tej skvelej chuti nevyšla nazmar. Už od začiatku varenia sa mi zbiehali sliny, ako sa tá vôňa šírila celým bytom, nemohla som sa dočkať výsledku. Začalo to restovanou cibuľou, pekne do hneda, tú chuť nič nenahradí, pretože cibuľový základ je ZÁKLAD. Toto jedlo som sa rozhodla podávať s domácimi „gnocchi“, alebo po našom ňokmi*, ktoré som ochutila nasekaným rozmarínom. Jedlo som ešte doplnila do chrumkava opečenou cibuľkou a čerstvou petržlenovou vňaťou.

Na hovädzinku:

1200 g hovädzej kližky
3 cibule
strúčik cesnaku
600 ml tmavého piva (ja som použila Guinness)
1 mrkva
1 stonka zeleru
4 bobkové listy
1 vetvička rozmarínu
čierne korenie, soľ, lyžica Worcestrovej omáčky
25 g masla a 20 g hladkej múky
hrsť sušených húb

Vo väčšom hrnci orestujeme na oleji cibuľu do zlata a pridáme nasekaný strúčik cesnaku. Mäso opečieme buď po várkach, alebo na dvoch panviciach pekne do hneda. Keď je mäso orestované, pridáme ho do hrnca s cibuľou a zalejeme pivom, prípadne dolejeme vodou alebo vývarom, aby bolo mäso ponorené. Poriadne okoreníme čerstvo pomletým čiernym korením, pridáme 4 bobkové listy, menšiu vetvičku rozmarínu, mrkvu, stonku zeleru, Worcestrovú omáčku a osolíme. Hrniec prikryjeme a necháme dusiť do mäkka. Počas dusenia kontrolujeme a prípadne podlejeme. Namočíme si huby, ktoré počas dusenia pridáme do hrnca. Hovädzie zahustíme zápražkou orestovanou do zlata z 25g masla a 20g hladkej múky. Do zápražky pridáme trochu omáčky prípadne podlejeme trochou vývaru alebo vody poriadne rozmiešame, aby sa nám nevytvorili hrudky a následne pridáme do hrnca s dusenou hovädzinou a ešte povaríme. Jedlo môžeme podávať ozdobené do chrumkava opečenou cibuľkou a čerstvou petržlenovou vňaťou.

Na ňoky:

600 g varených zemiakov
200 g hrubej múky
1 vajce
Soľ a nasekaný rozmarín

Zemiaky uvaríme v šupke. Po vychladnutí nastrúhame, pridáme ostatné suroviny a vypracujeme tvárne cesto. Na pomúčenej pracovnej doske potom tvarujeme ňoky a varíme v osolenej vode.

*„Vysvětlím vám rozdíl mezi knedlíky a noky. Je to prosté, knedlík se vaří ve vroucí vodě ve formě podlouhlých válečků, a teprve po vyjmutí z lázně se krájí na tenké plátky. A po obrubě těchto plátků může být takový knedlík trochu oslizlý. Naproti tomu typický nok, se ve formě kuliček nebo šišek, vaří každý kousek oddělený zvlášť, a tudíž je slizký po celém svém povrchu.“ (Z filmu Pelíšky (1999))


2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Wau, mnam, vyskusam :-)
I. B.

4ts povedal(a)...

Urcite vyskusaj a potom daj vediet ako Vam chutilo :-)

Zverejnenie komentára