Hlavička_4ts

Hlavička_4ts

Egrešový koláčik / Gooseberry pie

pondelok 15. júla 2013


Keď ma oslovila zakladateľka Egreš magazínu Zuzka, či by som nechcela receptami prispievať aj na jej blog, tak som hneď súhlasila. Milý, mladý internetový magazín s názvom, ktorý sa mi veľmi páči ... Egreš... Určite by som tak pomenovala napr. svojho psa, keby som nejakého mala :-) Egreš je magazín pre každého, kto má rád atmosféru rodiny, domova, prírody, ručnej práce, alebo lokálnej malovýroby, ako sa píše na ich stránke.

Keďže je práve egrešová sezóna, nedalo mi, aby som neskúsila pripraviť niečo egrešové. Dnes už egreše nie sú tak rozšírené, ako si pamätám z detstva. Myslím si, že je to škoda. Osobne ich mám veľmi rada. O to väčšia bola moja radosť, keď som ich pri mojej pravidelnej obhliadke trhu objavila. Hneď mi napadli viaceré recepty, ale „pie“ s príjemne kyslou chuťou, krehkým cestom a chrumkavou vločkovou posýpkou vyhral!


Zmiešame múku, hnedý cukor a studené maslo na mrveničku. Pridáme žĺtky, štipku soli, v prípade potreby aj 1-2 lyžice mlieka a spojíme cesto (nehnetieme – nemiesime, nestláčame, čím menej manipulácie s cestom, tým lepšie). Necháme ho 30 minúť odležať  v chladničke. Pripravíme si 4 formičky (alebo 1 veľkú formu s odoberateľným dnom) a dno vyložíme papierom na pečenie. Môžeme použiť aj formu na „pie“, ale z formičiek s odoberateľným dnom ide koláčik jednoduchšie vybrať von. Cesto vyvaľkáme, vyložíme ním pripravené formičky, prebytočné okraje orežeme a pripravené formičky dáme ešte vychladiť. Medzitým si predhrejeme rúru na 170°C.
Korpusy pečieme "na slepo" (prikryté papierom na pečenie a zaťažené napr. fazuľami) 15 minút, potom odkryjeme a pečieme ešte ďalších cca. 5 minút, jemne do zlata.


Zatiaľ čo sa nám pečie korpus, pripravíme si náplň a to tak, že egreše varíme spoločne s trstinovým cukrom, kým sa väčšina tekutiny neodparí. Náplň necháme vychladnúť a pripravíme si vločkovú posýpku zmiešaním masla, celozrnnej múky,  trstinového cukru a klasických ovsených vločiek.
Predpečené korpusy naplníme egrešovou náplňou a posypeme pripravenou posýpkou. Pečieme v rúre rozohriatej na 170°C cca 25 min.

Ja som môj egrešový koláčik podávala s javorovou „jogurtovou šľahačkou“ na prípravu ktorej budeme potrebovať 200ml šľahačky vyšľaháme do tuha pridáme cca 150g jogurtu a osladíme javorovým sirupom podľa chuti.

Dobrú chuť.
When the founder of the "Egreš" magazine (Gooseberry magazine) Zuzka, contacted me to contribute some recipes to her blog occasionally, I immediately agreed. Nice, young web magazine with a name which I really like ... "Egreš" (Gooseberry) ... I would definitely named my dog like that for example, if I had some :-) but anyhow, Egreš is a magazine for anyone who loves the atmosphere of family, home, nature, handicrafts, local or small production, as the website says. And whereas we are in the middle of the gooseberry season I could not resist to bake something using gooseberries. Nowadays, gooseberries are not as widespread as I remember from my childhood and I think it's a pity, I myself really like them. I was very happy when I found gooseberries during my regular visit of the local market. I was wondering what to do with them, but slightly sour pie with butter shortcrust pastry and crunchy oats topping was a winner.


Mix the flour, brown sugar and cold butter until it starts looking like bread crumbs. Add egg yolks, pinch of salt and if necessary 1-2 tablespoons of milk. Simply form the dough (do not overknead) and let it rest for about 30 minutes in the refrigerator. Prepare 4 small tartelette molds (or 1 large with loose bottom) and lay the bottom with parchment paper. Roll the dough, lay the molds and trim the excess dough with knife and let it cool again in the refrigerator. Meanwhile preheat the oven to 170°C. Bake blind (covered with parchment paper and loaded for example with beans) for 15 minutes, then uncover and bake for another 5 minutes or until slightly golden brown.


In the meantime, prepare the filling by cooking gooseberries and cane sugar together until the most of liquid evaporates. Let it cool and prepare oat crumble. For crumble mixture, mix butter,  whole wheat flour, cane sugar, and rolled oats.
Fill the pre-baked pastry with gooseberry filling and sprinkle with the crumble and bake in the oven for about 25 min.

I served my gooseberry pie with maple syrup flavored yogurt whipped cream. Whip 200ml of whipping cream then add approx. 150g of yogurt and sweeten with maple syrup according to your taste.

Enjoy!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára